Nadwrażliwość pokarmowa na owoce, warzywa, rośliny strączkowe i orzechy

Nadwrażliwość pokarmowa na owoce, warzywa, rośliny strączkowe i orzechy

Nadwrażliwość można mieć właściwie na każdy rodzaj produktu, również na owoce, orzeszki czy rośliny strączkowe. Spory kłopot sprawiają jabłka, z których każda odmiana ma nieco inne alergeny. Jeśli dziecko niechętnie je owoce, może to oznaczać uczulenie. Najrzadziej uczulamy się na cytrusy.

Problem stanowią substancje, których ilości w danych produktach jest na tyle mało, że nie trzeba wspominać o nich na etykietach opakowania. Tak jest np. w przypadku orzechów arachidowych, których często występują śladowe ilości. Orzechy te zaliczamy do roślin strączkowych, podobnie jak bób, fasolę czy groch. W orzechach arachidowych wyróżnia się dwa alergeny i nawet ich znikoma ilość potrafi doprowadzić do naprawdę poważnych objawów. Zwykle jednak występują wysypki, pokrzywka, wymioty, albo biegunka, co jednak nie wyklucza wstrząsu anafilaktycznego.

Większość alergii pojawia się głównie u dzieci i wiąże się z eliminacją roślin strączkowych z jadłospisu. Możemy pozostawić w diecie olej arachidowy. Same orzechy oraz migdały z grupy owoców oleistych, to niestety kolejny często stosowany w kuchni przysmak. Występuje w ciastach, ale i sałatkach. Jeżeli wiemy, iż jesteśmy na nie uczuleni, pytajmy w restauracjach czy wybrane danie, na pewno nie posiada ich w składzie – także i tu nie ma obowiązku wpisywania ich do spisów, na etykiety, a mogą znajdować się z drażetkach, marcepanach, w nugacie oraz daniach kuchni orientalnej czy w likierze amaretto. Uczulenie na owoce oleiste każe nam wykluczyć z diety też: kremy czekoladowe, samą czekoladę czy musli, ciasteczka i olej sezamowy. Koniecznością jest zastąpienie tych produktów tymi, które także zawierają tłuszcze nienasycone, białka i mikroelementy. Należy też zastąpić witaminy, które występujące w owocach, na które także można być uczulonym. Na owoce można podobnie, jak w przypadku zbóż, mieć także uczulenie związane z drogą oddechową. Nie jest koniecznością, ale dość często ma miejsce poprawna reakcja organizmu na przetwory owocowe. Podobnie ludzki organizm oddziałuje na pyłek brzozy, jak i na alergeny jabłek, selera, ziemniaków, marchwi czy wiśni. Uczuleni na brzoskwinię mogą jeść ją obraną ze skórki, bo to w samej skórce znajduje się ów alergen. Natomiast z jedzenia bananów zrezygnować powinny osoby uczulone na awokado, kiwi, kasztany czy melony. Kiwi zaś może wywołać zaburzenia oddychania czy obrzęk naczynioruchowy wokół ust. Rzadkim zjawiskiem, jest alergia na truskawki.

Dobrze jest pamiętać, by owoce i warzywa zawsze dobrze oczyścić z pestek i obrać ze skórki, bo to właśnie w nich zwykle znajdują się alergeny. Nie stosuj także mieszanek przypraw, bo mogą zawierać alergeny, o których nie napisano na etykiecie.

Jeżeli zostanie stwierdzona alergia na dany owoc, orzechy czy rośliny strączkowe, nie pozostaje nam nic innego, jak wyłączenie ich z diety. Leczenie polega na immunoterapii – wprowadzenie do organizmu stopniowo większych dawek alergenu.