Zapytaj alergologa - silna alergia u małego dziecka

Zapytaj alergologa - silna alergia u małego dziecka

Moja, obecnie dwuletnia, córeczka od połowy lutego wykazuje objawy określone przez lekarzy jednoznacznie jako alergiczne: zaczerwieniona, szorstka i swędząca skóra, szczególnie w zgięciach kończyn, na twarzy i plecach, wodnisty katar, zaczerwienienie wokół oczu i okresowe ich łzawienie. Dodam, że córeczka już wcześniej miewała podobne problemy skórne, a ja sama jestem alergikiem (we wczesnym dzieciństwie - od drugiego roku życia ciężka astma, po ukończeniu trzech lat wielomiesięczny pobyt w szpitalu -sanatorium w celu zmniejszenia nasilenia duszności). Pani alergolog zleciła nam testy IgE ogólne i specyficzne na mleko, jaja, królika (mamy go w domu). Wszystkie badania wyszły w normie, rozmaz również nie wskazuje na zmiany alergiczne. Pani doktor podejrzewa alergię pokarmową i zaleciła nam Claritine 5ml wieczorem, Flixonase 2x dziennie do nosa, Tilavist 2x dziennie do oczu i maść z hydrocortisonem, którą stosujemy bez przerwy już dwa miesiące (jestem tym zaniepokojona, bo o! ile wiem, nie powinno się jej stosować dłużej niż kilka dni, ale każdorazowa próba odstawienia powoduje natychmiastowe znaczne nasilenie zmian skórnych). Jedynie ok. 10. kwietnia widoczna była chwilowa poprawa (brak kataru, łzawienia, mniejsze nasilenie zmian skórnych). Od wczoraj po każdym spacerze stan córeczki gwałtownie się pogarsza, szczególnie po dzisiejszej bytności w parku - Asia wróciła do domu z nasilonym katarem, łzawieniem, mocno czerwonymi i opuchniętymi zmianami skórnymi. Podejrzewam, że może to sugerować uczulenie na pyłki. Czy istnieje jakaś możliwość sprawdzenia tego u tak małego dziecka? Czy zastosowanie innego leczenia mogłoby poprawić stan córeczki, a może powinnam zmienić tryb życia?


Szczegółowy opis objawów, który Pani przedstawiła, wydaje się potwierdzać alergiczne tło choroby. U tak małego dziecka nie ma możliwości wykonania testów skórnych. Badania swoistych IgE można uzupełnić o alergeny inhalacyjne (w tym pyłki traw, drzew, roztocze). Leczenie przepisane Pani dziecku jest optymalne, o jego ewentualnych zmianach może decydować jedynie lekarz po bezpośrednim badaniu. Oczywiście, hydrocortison należy do grupy glikokortykosteroidów i jego stosowanie powinno być prowadzone pod ścisłym nadzorem. Jednak nawrót objawów po odstawieniu leku wskazuje, że na razie nie ma innego wyjścia. Nasilenie dolegliwości po wyjściu do parku wskazuje, że dziecko może być uczulone na pyłki drzew (brzoza?). Dlatego doradzam wstrzymanie spacerów w słoneczne, wietrzne dni aż do zakończenia pylenia drzew. W razie dalszego pogarszania stanu dziecka konieczna jest pilna wizyta u lekarza, być może potrzebne będą leki podawane w inhalacji, a nie tylko - jak dotychczas - preparaty donosowe, miejscowe i l. p-histaminowe.